Złe doświadczenie rekrutacyjne wpływa na markę pracodawcy

Dawid Zaraziński

Twórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na LinkedIn oraz Twitterze.

Interesują Cię tematy związane z pracą? Sprawdź nasz newsletter! 💌

👉 Dla kogo: dla ambitnych osób, które interesują się tym, jak pracujemy i jaka będzie przyszłość pracy.

👉 Raz w tygodniu: we wtorkowe poranki w Twojej skrzynce.

👉 Kompaktowa formuła: piszemy za krótko, aby zmęczyć; za treściwie, aby przejść obojętnie.

Twoje imię(wymagane)

Co drugi kandydat uważa, że pracodawcy dbają o dobre relacje z osobami aplikującymi. Tak wynika z piątej edycji raportu „Candidate Experience w Polsce”, przygotowanego przez eRecruiter. Ale oczekiwania potencjalnych pracowników są o wiele większe. A złe doświadczenia rekrutacyjne przekładają się na biznes.

Jak wynika z raportu, 9 na 10 kandydatów oczekuje od pracodawców szczerego i rzetelnego przedstawiania warunków pracy. 7 na 10 – przekazywania informacji zwrotnej o powodach odrzucenia ich aplikacji. A prawie tyle samo – podawania w ogłoszeniach informacji o wynagrodzeniu. Co druga osoba chciałaby stałego kontaktu z osobą rekrutującą.

Rzeczywistość nie jest taka piękna

Te postulaty nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. Na przykład, z rzetelnym i szczerym przedstawieniem warunków spotkało się 4 na 10 badanych specjalistów. Z podawaniem wynagrodzenia w ogłoszeniu – co piąty (27%). Wciąż tylko 20% kandydatów może liczyć na stały kontakt z rekruterem w przebiegu procesu zatrudnienia. Jedynie 17% dowiaduje się o powodach odrzucenia ich aplikacji.

Jak przekonują autorzy opracowania, firmy muszą mieć świadomość, że także pracodawca i jego marka podlegają ocenie podczas procesu rekrutacji. Muszą uważać na złe doświadczenia rekrutacyjne.

Wyniki raportu pokazują, że kandydaci mają konkretne wyobrażenia dotyczące sposobu, w jaki firmy powinny prowadzić procesy rekrutacyjne. Doświadczamy malejącego bezrobocia, kurczy się pula talentów. W tej sytuacji nie tylko firma wybiera pracownika, ale także kandydat – pracodawcę. To zachowania jej przedstawicieli wpływają na to, czy zostanie pozytywnie oceniona przez kandydata. Źle poprowadzona rekrutacja może ten wybór znacznie skomplikować. Warto pamiętać, że dziś wszyscy jesteśmy kandydatami. – komentuje Julia Urbańska, Marketing & Customer Experience Senior Manager w eRecruiterze.

Co ważne, pracodawcy coraz lepiej radzą sobie z budowaniem candidate experience – czyli dobrych relacji z kandydatami. W najnowszej edycji badania ponad połowa specjalistów (51%) oceniła, że firmy dbają o pozytywne relacje z potencjalnymi pracownikami. Jeszcze dwa lata temu podobnie uważał tylko mniej niż co trzeci kandydat (30%). Można więc zauważyć wyraźną poprawę w zakresie postrzegania przez Polaków działań rekrutacyjnych polskich firm. To także efekt zmieniającej się świadomości specjalistów HR. Coraz głośniej mówi się bowiem o oczekiwaniach kandydatów oraz wpływie działań rekrutacyjnych na wizerunek firmy.

Złe doświadczenie rekrutacyjne przekłada się na biznes

Wyniki raportu pokazują, że działania w obszarze candidate experience – a właściwie ich brak – znacząco wpływają na wizerunek pracodawcy. Aż 68% badanych specjalistów, którzy wynieśli negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego, nie zaaplikuje ponownie do tej samej firmy. Co równie ważne, ponad połowa (55%) podzieli się swoją opinią o pracodawcy z rodziną lub znajomymi z branży.

To jednak nie wszystko. Działania rekrutacyjne mogą mieć także istotny wpływ na ogólny wizerunek firmy. 1 na 5 badanych, którzy mieli negatywne doświadczenia podczas procesu rekrutacji deklaruje, że przestanie kupować produkty lub usługi tej firmy, a 65% zmieni nastawienie do marki – dodaje Julia Urbańska. Dlatego złe doświadczenia rekrutacyjne jest tak niebezpieczne.

Jak pokazuje raport, pracodawcy postrzegają przyjazną rekrutację jako bardzo złożony proces, który wymaga usprawnień w różnych obszarach organizacji. Poproszeni o wybór jednego, największego wyzwania w obszarze candidate experience na poziomie HR, najczęściej wskazywali dbałość o cały cykl życia kandydata (40%). Z kolei za najważniejsze zadania na poziomie całej organizacji uznali standaryzację zachowań wobec kandydatów wśród menedżerów (31%) oraz implementację i egzekwowanie działań, które poprawiają doświadczenia kandydatów (27%).

Zespoły HR doskonale wiedzą, że ważne jest nie tylko to, jak kandydat poczuje się w trakcie rekrutacji, z jakimi praktykami spotka się w pierwszych dniach czy miesiącach w firmie, ale także jak zostanie potraktowany, jeśli zdecyduje się odejść – komentuje Marta Pawlak-Dobrzańska, CEO w firmie Great Digital, która jest partnerem merytorycznym badania.

Szukasz ciekawego prelegenta?

Zapewniamy między innymi ciekawe prelekcje na konferencjach, rozmowy w podkastach, komentarze prasowe.