Badacze z Owl Labs i Global Workplace Analytics sprawdzili, co amerykańscy pracownicy myślą o pracy zdalnej, zarządzaniu zdalnymi zespołami, spotkaniach. Oraz: jak fakt takiego pracowania wpływa na ich szczęście i nawyki. W badaniu wzięły udział 1202 osoby pracujące w pełnym wymiarze godzin – z czego 62% pracuje zdalnie (z dowolną częstotliwością).
Mądra praca zdalna
Jak czytamy w opracowaniu coraz więcej firm rozważa wprowadzenie pracy zdalnej. I słusznie: jest to jeden z najbardziej oczekiwanych benefitów pozapłacowych. Niewiele firm zdaje sobie jednak sprawę, jak praca zdalna wpłynie na pracowników. Wielu liderom wydaje się, że jest ona niekompatybilna z ich stylem zarządzania. Że przejście na pracę zdalną to w rzeczywistości najprostszy sposób na utratę kontroli.
Tymczasem opracowanie stanowi kolejny zbiór argumentów przemawiających za tym, że mądre wdrożenie pracy zdalnej może być jedną z najlepszych decyzji biznesowych. Dlaczego? Oto najważniejsze ustalenia.
👉 54% respondentów pracuje zdalnie co najmniej raz w miesiącu. 48% – co najmniej raz w tygodniu. 30% pracuje zdalnie w pełnym wymiarze godzin. Przypominamy, że dane dotyczą USA. Z ubiegłorocznych badań wiemy, że 68% pracowników na całym świecie pracowało zdalnie przynajmniej raz w miesiącu, w tym 18% w pełnym wymiarze godzin.
👉 Zdalnie pracują najczęściej przedstawiciele następujących branż: opieka zdrowotna, technologia/internet, usługi finansowe, edukacja, produkcja (patrz grafika poniżej).
👉 Pracownicy zdalni zarabiają ponad 100 tys. dolarów rocznie 2,2 razy częściej niż pracownicy pracujący w siedzibie firmy. Takimi zarobkami (i większymi) cieszy się 26% badanych pracowników zdalnych.

Szczęście a praca zdalna
👉 Praca zdalna – a nawet sama możliwość jej podjęcia! – sprawia, że pracownicy są szczęśliwsi. Czują, że bardziej się im ufa, częściej i łatwiej osiągają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym.
👉 Pracownicy zdalni są także bardziej lojalni: twierdzą, że prawdopodobnie pozostaną w obecnej pracy przez następne 5 lat o 13% częściej niż pracownicy pracujący w siedzibie firmy.
👉 Czy praca zdalna nie zamyka pracowników na rozwój kariery? 68% badanych pracowników zdalnych twierdzi, że taka praca nie wpłynie negatywnie na ich rozwój zawodowy – 23% osób ma takie obawy.
👉 Jakie są największe zalety pracy zdalnej? Respondenci wymieniają: lepszą równowagę między pracą i życiem prywatnym (91%), większą wydajność i skupienie (79%), mniej stresu (78%), brak dojazdów (78%). Patrz zestawienie poniżej.
👉 Pracownicy zdalni pracują więcej – częściej niż pracownicy pracujący „na miejscu” twierdzą, że pracują ponad 40 godzin tygodniowo. Obie grupy dzielą wskaźnik poczucia przepracowania (odpowiedzi odpowiednio 22% i 20% respondentów). Co ciekawe, różne są powody długiego pracowania. Pracujący w siedzibie firmy pracują najczęściej dlatego, bo jest to wymóg pracodawcy – pracownicy zdalni robią to najczęściej, ponieważ lubią to, co robią.
👉 Pracownicy zdalni uczestniczą w większej liczbie spotkań – 14% badanych ma więcej niż 10 spotkań tygodniowo (3% pracowników „na miejscu”). Bardziej narzekają też, że spotkania wpływają negatywnie na ich produktywność.
