arrow-downaudiofacebookinstagramlinkedintweetervideo

Przyszłość rynku benefitów pozapłacowych

Jak będzie rozwijał się rynek benefitów? Jakie świadczenia oferować będą firmy za 5-10 lat?

przyszłość benefitów pozaplacowych

Świadczenia pozapłacowe to stały element poruszany w dyskursie pracodawców. Co ciekawe, w ciągu ostatnich lat mieliśmy okazję obserwować ewolucję z tzw. nice-to-have do niezbędnego elementu każdej oferty pracy. Miejsca pracy stają się wielogeneracyjne. Millenialsi zaczynają dominować, a starsi pracownicy planują dłużej pozostawać na rynku. Jeśli benefity i dodatkowe świadczenia pozapłacowe stały się standardem, a na większości kandydatów nie robią już takiego wrażenia jak kiedyś – jaka czeka je przyszłość? 

Strategie na następne 5-10 lat mogą zawierać się w kilku obszarach. Postaram się je przybliżyć wszystkim planującym efektywną strategię „benefitową”.

Ten tekst jest fragmentem publikacji „Benefity pozapłacowe: wyjdź poza standard”, którą przygotował nasz Instytut. Zachęcamy do zapoznania się z całością opracowania. Znajdziesz je na tej stronie »


Chcesz więcej? Poznaj najpopularniejsze artykuły listopada!

▶️ Książki liderów HR
▶️ Praca zdalna uszczęśliwia
▶️ Natasza Caban: sen jest dla mnie luksusem
▶️ Wellbeing w biurze: 6 rekomendacji ekspertów


Personalizacja i elastyczność

Jeden pakiet dla wszystkich – to już przeszłość. Różnice generacyjne i osobowościowe sprawią, że dotychczasowa uniwersalna oferta przestanie liczyć się dla kandydatów podczas podejmowania decyzji o zatrudnieniu. Firmy coraz częściej słuchają pracowników i pytają o ich oczekiwania, w odpowiedzi tworząc zróżnicowane systemy kafeteryjne. Badania pokazują, że zdecydowana większość specjalistów uznaje nietradycyjne świadczenia pozapłacowe (np. elastyczny czas pracy, pracę zdalną itp.) za bezpośrednio wpływające na ich satysfakcję z pracy. Wiedza o zwiększaniu efektywności pracy czy budowaniu zaangażowania pozwala zmienić rolę benefitów – z prostego dodatku do pensji na narzędzie pozwalające pracodawcy na wywołanie określonych zachowań. Na przykład elastyczny czas pracy można powiązać z realizacją celów, sponsorowane lunche ze wzmacnianiem więzi w zespołach i wymianą wiedzy, programy motywacyjne ze wsparciem wyników sprzedażowych.

Dotychczasowa uniwersalna oferta benefitów przestaje liczyć się dla kandydatów podczas podejmowania decyzji o zatrudnieniu

Iwo Paliszewski

Młodsze generacje wyznaczą kierunek – wszystko na tacy

Obecnie prawie 30% pracowników to tzw. millenialsi, a już w 2020 będzie to ponad 50%. Zrozumienie oczekiwań i motywacji tej grupy pozwoli nam na spojrzenie w przyszłość w odniesieniu strategii benefitowych. Oczywiście „hojność” pracodawcy zależy od regionu i sektora gospodarki, jednak mogę pokusić się o stwierdzenie, ze dla młodszych generacji, nadal ważne będą:

  • świadczenia zdrowotne (dopasowane, w tym wellness) oraz prostota w ich zamawianiu i realizacji,
  • programy pożyczkowe, w tym wspierające edukację i rozwój,
  • świadczenia dla członków rodziny (w tym zwierząt),
  • większa liczba odpłatnych dni urlopów,
  • praca zdalna,
  • dodatkowe bezpłatne świadczenia (napoje, owoce, jedzenie, pranie, prasowanie etc.),
  • szkolenia i rozwój.

Pracownicy będą oczekiwać świadczeń dostosowanych indywidualnie do ich oczekiwań. Taka sytuacja zmienia klasyczny zestaw oferowanych benefitów oraz wymaga od pracodawców elastycznego podejścia i zaplanowania zmian. Ten trend będzie kluczowy to zatrzymania najlepszych pracowników i pozyskania nowych.


Hej, masz sekundę?…

Mamy nadzieję, że powyższy materiał Ci się spodobał! ❤️ Nasz cel to tworzenie wyłącznie inspirujących lub praktycznych treści. Dobrze wiedzą o tym odbiorcy naszego newslettera. To wyjątkowa grupa – taka, do której idealnie pasujesz 💌 Zachęcamy: zapisz się i sprawdź. Jeśli Ci się nie spodoba w każdej chwili możesz się wypisać.

Iwo Paliszewski

Iwo Paliszewski

CEE Marketing & Employer Branding Manager, Antal

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *