Pracownicy mówią coraz chętniej. Ale czy pracodawcy słuchają?

Dawid Zaraziński

Twórca Instytutu Kontekstów Pracy. Dyrektor programowy w meet&grow, redaktor naczelny serwisu Strona Kadry. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.

Jeśli interesują Cię tematy związane z pracą i jej przyszłością...

…sprawdź nasz cotygodniowy newsletter! 💌

🔵 Dla kogo: dla ambitnych osób, które interesują się tym, jak pracujemy i jak będzie wyglądała przyszłość pracy.

🔵 Raz w tygodniu: we wtorki rano w Twojej skrzynce.

🔵 Kompaktowa formuła: trzy konkretne tematy – piszemy za krótko, aby zmęczyć; za treściwie, aby przejść obojętnie.

🔵 Warty przetestowania: zapisz się i spróbuj – w każdej chwili możesz się wypisać!

Twoje imię(wymagane)
Zgoda(wymagane)

Twórcy platformy Peakon słusznie zauważają, że zmienia się dynamika relacji między pracownikami i pracodawcami. Ci pierwsi coraz głośniej i wyraźniej wyrażają swoje oczekiwania – na przykład w internecie. Pojawia się więc pytanie: czy pracodawcy odpowiadają?

Dwukierunkowy dialog między pracownikami i pracodawcami ma kluczowe znaczenie dla zaangażowania pracowników – przekonują przedstawiciele platformy, na której pojawia się około 22 tys. komentarzy pracowników dziennie. Dlatego tak ważna jest komunikacja – zwłaszcza zaś udzielanie informacji zwrotnej. Tyle w teorii; jak jest w praktyce?

W raporcie zatytułowanym The Employee Voice firma podaje wyniki analizy ponad 11 mln komentarzy pracowników i odpowiedzi pracodawców. Celem było sprawdzenie, dlaczego i co pracownicy mówią oraz czy są wysłuchiwani. Poniżej najważniejsze wnioski:

  • Pracownicy nie chcą magii – chcą rozmawiać o podstawowych kwestiach. Peakon umożliwia pracownikom udzielenie odpowiedzi na otwarte pytanie: Gdybyś miała/miał magiczną różdżkę, co byś zmieniła/zmienił w [swojej organizacji]? Trzy najczęściej pojawiające się odpowiedzi to: zarobki, komunikacja i zarządzanie (patrz zestawienie poniżej). Dla badaczy to wyraźny sygnał, że pracownicy nie chcą rozmawiać o wymyślnych kwestiach, ale o konkretach. Są to kwestie ważne, które – najprawdopodobniej – nie są dyskutowane wystarczająco wewnątrz firmy.
  • Najczęściej mówią, gdy są zdenerwowani lub zawiedzeni. Im słabiej oceniają swojego pracodawcę, tym większą mają skłonność do wyrażenia swojego niezadowolenia – na przykład właśnie w postaci komentarzy na internetowych platformach typu Peakon.

[ad position=”text-middle”]

  • Bardzo ciekawie wygląda rozkład poruszanych przez pracowników tematów w czasie. Nowi pracownicy (do 3 miesięcy zatrudnia w danej firmie) chcą rozmawiać najczęściej o kulturze firmy. Pomiędzy pierwszym a drugim rokiem pracy mówią o ścieżce kariery i możliwościach rozwoju. Od drugiego do piątego roku najczęściej mówią o byciu liderami – i niekoniecznie w obecnej organizacji (rozważają przejście do innej firmy). Pomiędzy piątym a dziesiątym rokiem mówią i myślą bardziej strategicznie – o misji i celach firmy. Po dziesiątym roku mówią najczęściej o relacji z firmą i o satysfakcji z życia zawodowego.
  • Jacy pracodawcy najczęściej odpowiadają na komentarze pracowników? Branże technologiczna, usług profesjonalnych i zdrowotnych najchętniej wchodzą w interakcje z pracownikami. Choć najwięcej komentarzy publikują pracownicy z Oceanii i Ameryki Łacińskiej to najchętniej odpowiadają pracodawcy z Europy (20% wskaźnik odpowiedzi).

To kolejny bardzo ciekawy raport Peakon od i warto się z nim zapoznać. Pokazuje, że pracodawcy mają wciąż wiele do zrobienia w temacie komunikacji z pracownikami. Nie powinni „obrażać się”, że pracownicy przenoszą dyskusję do otwartych platform, a zastanowić się dlaczego tak właśnie się dzieje. I przede wszystkim: zacząć rozmawiać.

O poprzednim pisaliśmy również – i ostrzegaliśmy, że na utrzymanie pracownika pracodawcy mają 9 miesięcy.

[ad position=”text-down”]

Szukasz ciekawego prelegenta?

Zapewniamy między innymi ciekawe prelekcje na konferencjach, rozmowy w podkastach, komentarze prasowe.

Dawid Zaraziński wystąpienia