Twórcy platformy Peakon słusznie zauważają, że zmienia się dynamika relacji między pracownikami i pracodawcami. Ci pierwsi coraz głośniej i wyraźniej wyrażają swoje oczekiwania – na przykład w internecie. Pojawia się więc pytanie: czy pracodawcy odpowiadają?
Dwukierunkowy dialog między pracownikami i pracodawcami ma kluczowe znaczenie dla zaangażowania pracowników – przekonują przedstawiciele platformy, na której pojawia się około 22 tys. komentarzy pracowników dziennie. Dlatego tak ważna jest komunikacja – zwłaszcza zaś udzielanie informacji zwrotnej. Tyle w teorii; jak jest w praktyce?
W raporcie zatytułowanym The Employee Voice firma podaje wyniki analizy ponad 11 mln komentarzy pracowników i odpowiedzi pracodawców. Celem było sprawdzenie, dlaczego i co pracownicy mówią oraz czy są wysłuchiwani. Poniżej najważniejsze wnioski:
- Pracownicy nie chcą magii – chcą rozmawiać o podstawowych kwestiach. Peakon umożliwia pracownikom udzielenie odpowiedzi na otwarte pytanie: Gdybyś miała/miał magiczną różdżkę, co byś zmieniła/zmienił w [swojej organizacji]? Trzy najczęściej pojawiające się odpowiedzi to: zarobki, komunikacja i zarządzanie (patrz zestawienie poniżej). Dla badaczy to wyraźny sygnał, że pracownicy nie chcą rozmawiać o wymyślnych kwestiach, ale o konkretach. Są to kwestie ważne, które – najprawdopodobniej – nie są dyskutowane wystarczająco wewnątrz firmy.

- Najczęściej mówią, gdy są zdenerwowani lub zawiedzeni. Im słabiej oceniają swojego pracodawcę, tym większą mają skłonność do wyrażenia swojego niezadowolenia – na przykład właśnie w postaci komentarzy na internetowych platformach typu Peakon.
[ad position=”text-middle”]
- Bardzo ciekawie wygląda rozkład poruszanych przez pracowników tematów w czasie. Nowi pracownicy (do 3 miesięcy zatrudnia w danej firmie) chcą rozmawiać najczęściej o kulturze firmy. Pomiędzy pierwszym a drugim rokiem pracy mówią o ścieżce kariery i możliwościach rozwoju. Od drugiego do piątego roku najczęściej mówią o byciu liderami – i niekoniecznie w obecnej organizacji (rozważają przejście do innej firmy). Pomiędzy piątym a dziesiątym rokiem mówią i myślą bardziej strategicznie – o misji i celach firmy. Po dziesiątym roku mówią najczęściej o relacji z firmą i o satysfakcji z życia zawodowego.
- Jacy pracodawcy najczęściej odpowiadają na komentarze pracowników? Branże technologiczna, usług profesjonalnych i zdrowotnych najchętniej wchodzą w interakcje z pracownikami. Choć najwięcej komentarzy publikują pracownicy z Oceanii i Ameryki Łacińskiej to najchętniej odpowiadają pracodawcy z Europy (20% wskaźnik odpowiedzi).
To kolejny bardzo ciekawy raport Peakon od i warto się z nim zapoznać. Pokazuje, że pracodawcy mają wciąż wiele do zrobienia w temacie komunikacji z pracownikami. Nie powinni „obrażać się”, że pracownicy przenoszą dyskusję do otwartych platform, a zastanowić się dlaczego tak właśnie się dzieje. I przede wszystkim: zacząć rozmawiać.
O poprzednim pisaliśmy również – i ostrzegaliśmy, że na utrzymanie pracownika pracodawcy mają 9 miesięcy.
[ad position=”text-down”]