Jak poznawać potrzeby pracowników w kontekście benefitów?

Dawid Zaraziński

Twórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na LinkedIn oraz Twitterze.

Interesują Cię tematy związane z pracą? Sprawdź nasz newsletter! 💌

👉 Dla kogo: dla ambitnych osób, które interesują się tym, jak pracujemy i jaka będzie przyszłość pracy.

👉 Raz w tygodniu: we wtorkowe poranki w Twojej skrzynce.

👉 Kompaktowa formuła: piszemy za krótko, aby zmęczyć; za treściwie, aby przejść obojętnie.

Twoje imię(wymagane)

W Sage realizujemy cyklicznie (dwa razy w roku, we wszystkich 23 krajach należących do Grupy Sage) badanie Your Voice. Diagnozuje ono wewnętrzną satysfakcję z pracy. Pytamy w nim między innymi o to, czy pracownicy poleciliby pracę w Sage swoim bliskim. Oraz: które działania firmy spełniają ich oczekiwania, jakie wartości cenią najbardziej, co warto poprawić. Wśród zbieranych opinii jest informacja zwrotna odnoście oferowanych przez firmę benefitów. Jak w praktyce sprawdzamy potrzeby pracowników?

Ten tekst jest fragmentem publikacji „Benefity pozapłacowe: wyjdź poza standard”, którą przygotował nasz Instytut. Zachęcamy do zapoznania się z całością opracowania. Znajdziesz je na tej stronie »

Potrzeby pracowników badane regularnie

Co istotne, badanie realizuje zewnętrzna firma, by zapewnić maksymalny poziom bezstronności i obiektywności. Po każdej fali badania dzielimy się wynikami z pracownikami. Weryfikujemy kluczowe postulaty w zakresie zmian warunków pracy w poszczególnych krajach. Wybrane, możliwe do wprowadzenia zmiany komunikujemy wszystkim pracownikom i realizujemy pod nadzorem zarządu.

Dodatkowo, co roku prowadzone są lokalne konsultacje z pracownikami z zakresie wykorzystania Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych, głównie pod kątem oferty benefitów. Tu również pytamy pracowników o ich preferencje, dajemy wybór w określonych ramach. Dbamy tu o transparentność zasad i wydatków.

W naszej firmie działa także Rada Pracownicza. Przyjmuje, opiniuje i proceduje wnioski pracowników dotyczące między innymi polityki w zakresie świadczeń pozapłacowych.

Pracownicy mają realny wpływ

Jednym z przykładów odpowiedzi na potrzeby pracowników w zakresie benefitów jest powołanie Fundacji Sage i wprowadzenie programu wolontariatu pracowniczego. W Sage pracownicy realizowali wiele akcji społecznych z własnej inicjatywy. Firma wspierała część z tych projektów, jednak przestrzeń dla pracowników do działalności społecznej nie była w żaden sposób określona. Powstawały pytania, czy na przykład pracownicy mogą angażować się społecznie w czasie pracy? Aby wyjaśnić te wątpliwości i dać pełne przyzwolenie na działania społeczne, Grupa Sage przyznała każdemu z pracowników możliwość skorzystania z pięciu dodatkowych, pełnopłatnych dni urlopu rocznie.

Grupa Sage zachęca pracowników do wykorzystywania tego prawa, jednak nie organizuje czasu pracownikom. Szczególnie ważne jest, aby wolontariat płynął z inicjatywy samych pracowników. To pracownicy oddolnie zgłaszają aktywności społeczne, w które chcą się zaangażować. Stają się za nie odpowiedzialni, reprezentując firmę w danym projekcie. Kluczowe obszary działania to: przedsiębiorczość, wyrównywanie szans (szczególnie osób młodych i kobiet), praca zespołowa, zrównoważony rozwój, edukacja.

Takie rozwiązanie wpływa na poziom satysfakcji pracowników z pracy i wzrost zaangażowania. W samym tylko roku 2018 pracownicy Sage w Polsce wypracowali społecznie 291 dni roboczych. Oznacza to, że statystycznie prawie 83% pracowników zaangażowało się w działalność dobroczynną w wymiarze przynajmniej jednego dnia.

Szukasz ciekawego prelegenta?

Zapewniamy między innymi ciekawe prelekcje na konferencjach, rozmowy w podkastach, komentarze prasowe.