Masz 9 miesięcy na utrzymanie pracownika

Czy wiesz, jak i jakie odbierać sygnały od pracowników myślących o odejściu z pracy?

Kiedy pracownik składa wypowiedzenie, dla przełożonego lub specjalisty HR jest to często niespodziewane wydarzenie. Dlaczego tak nagle? – pada pytanie. Tylko to „nagle” nie jest wcale takie nagłe… Badania pokazują, że znaki sygnalizujące możliwość odejścia pracownika pojawiają się już na 9 miesięcy wcześniej. Co można z tym zrobić?

Firma Peakon przygotowała swój raport na podstawie ponad 32 mln ankiet pracowniczych, przeprowadzonych w 125 krajach. Oto najważniejsze wnioski:

  • Poziom zaangażowania pracownika jest kluczowym sygnalizatorem jego nadchodzącego odejścia. Na dziewięć miesięcy przed złożeniem wypowiedzenia jego poziom spada (mierzony jest wskaźnikiem eNPS, czyli Employee Net Promoter Score, w którym zadaje się pytanie: „jak prawdopodobne jest, że poleciłbyś [nazwa firmy] jako miejsca pracy?”).
  • Ludzie opuszczają pracę, która nie jest wyzwaniem. Badania pokazują, że dla wysokiego zaangażowania pracownika kluczowe znacznie ma poczucie spełnienia. W ostatnich dziewięciu miesiącach poziom tego poczucia wyraźnie spada – zwłaszcza, gdy pracownicy uważają, że nie są im stawiane wystarczająco satysfakcjonujące wyzwania. Co ciekawe, problemem nie jest przeciążenie pracą: nawet w ostatnich dniach przed odejściem, pracownicy mówią, że potrafią zarządzić ilością zadań.

Czy wiesz, że ten artykuł ukazał się po raz pierwszy w jednym z poprzednich wydań naszego newslettera?

Zapisz się już dziś »
  • Ludzie rezygnują, kiedy nie mogą rozmawiać o wynagrodzeniu – nie dlatego, że uważają, że są niedostatecznie wynagradzani. Nie jest odkryciem, że pracownicy chcą być odpowiednio wynagradzani. Badania pokazują jednak, że osoby, które uważają, że zarabiają dobre pieniądze (i dobrze oceniają pozapłacowe benefity) będą rozważały zmianę pracy, jeśli nie mogą swobodnie porozmawiać o wynagrodzeniu ze swoim przełożonym. Badacze tłumaczą, że taka rozmowa wpływa pozytywnie na poczucie własnej wartości pracownika i wspiera poczucie szacunku ze strony pracodawcy.
  • Ludzie odchodzą od złych menedżerów. W zarządzaniu ludźmi nie chodzi jedynie o wyznaczanie zadań. Pracownicy myślący o odejściu zdecydowanie rzadziej czuli, że ich przełożeni zapewniają im właściwe wsparcie. Co ciekawe, relacja z menedżerem ma większe znaczenie dla decyzji o zmianie pracy niż subiektywna ocena relacji z kolegami, kultury czy strategii i misji firmy.
  • Pracownicy szukają własnego rozwoju – w dziewięciu miesiącach przed odejściem spada zdecydowanie poczucie zawodowego rozwoju, możliwości nauki nowych rzeczy oraz ocena zachęty do rozwoju ze strony menedżerów.

🔥 ZAMIEŃ W DZIAŁANIE

Czy wiesz, jak odbierać powyższe sygnały od pracowników, a jeśli nie – co możesz zrobić, żeby się tego nauczyć? Na podstawie tej wiedzy można zbudować środki zaradcze, które uchronią firmę przed odpływem talentów.

Dawid Zaraziński

Współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Lubię dzielić się wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji, warsztatów, webinariów. Jestem aktywny na LinkedIn i Twitterze – zapraszam do kontaktu!