Na rynku dostępnych jest mnóstwo książek, którymi powinni zainteresować się eksperci od HR-u. Poprosiliśmy więc kilku zaprzyjaźnionych z Instytutem praktyków o to, aby polecili nam – i Wam! – lektury, które są dla nich ważne. Oto lista, z którą warto się zapoznać 📚 Chętnie poznamy także Wasze rekomendacje – dajcie znać, jakie książki zrobiły na Was największe wrażenie.

Joanna Daniel to HR Manager z 17-letnim doświadczeniem w branży energetycznej (Alstom, General Electric), obecnie współpracuje z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT SA jako HR Business Partner wspierający Członków Zarządu. Jest także członkinią Rady programowej IKP.
Polecam pozycje nie tylko związane ściśle z samym HR-em, ale takie do których warto zajrzeć. Polecam każdemu:
„Wywieranie wplywu na ludzi” – Robert Cialdini
Wciągnęła mnie jeszcze w czasach studiów psychologicznych.
„Kto zabrał mój ser” – Spencer Johnson
Za niezwykle prosty i mocny przekaz.
„Zarządzanie zasobami ludzkimi” – Michael Armstrong
Dla kogoś, kto zaczyna swoją karierę w HR – podstawowy warsztat.

Maja Gojtowska wierzy, że pracowników i kandydatów należy traktować jak klientów. Konsultant, szkoleniowiec. Specjalizuje się w employer brandingu oraz komunikacji w obszarze rekrutacji i HR. O skutecznym budowaniu wizerunku pisze na stronie gojtowska.com. We wrześniu 2019 ukazała się jej debiutancka książka „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”.
„Błysk! Potęga przeczucia” – Malcolm Gladwell
Gladwell w mistrzowski sposób wyjaśnia dlaczego czasem warto zawierzyć przeczuciom. Są one przydatne zawsze, a w biznesie szczególnie mocno.
„Powerful” – Patty McCord
Polskie wydanie dostępne jest na rynku dopiero kilka dni i naprawdę warto po nie sięgnęć. McCord, stojąca za sukcesem kultury organizacyjnej Netfliksa, w swojej książce nie bawi się w uprzejmości. W swojej bezpośredniości i często działając przewrotnie, wbrew ogólnie przyjętej logice, pokazuje, że jeśli będziemy traktować ludzi jak dorosłych, będziemy wspólnie osiągać fantastyczne wyniki biznesowe.
„Pstryk! Jak zmieniać, żeby zmienić” – Dan Heath, Chip Heath
Proces zmiany jest bez wątpienia jednym z najbardziej bolesnych, biznesowych wyzwań z jakimi musimy się mierzyć. Bracia Heath pokazują jakie elementy składają się na jego sukces. Odpowiadają też na pytanie dlaczego czasem zmiana przychodzi nam łatwo, a czasem wręcz przeciwnie.

Dr Piotr Prokopowicz to psycholog i socjolog, doświadczony trener i mówca, współzałożyciel Freenovation i badacz kultur organizacji na UJ i University of Maryland.
„Hard Facts, Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense: Profiting from Evidence-based Management” – Bob Sutton, Jeff Pfeffer
Książką, która zmieniła moje życie. Pfeffer i Sutton pokazują jak wiele z popularnych przekonań na temat zarządzania to kłamstwa, półprawdy i zwyczajna ściema. Świetne wprowadzenie na temat zarządzania opartego na dowodach.
„Work Rules!: Insights from Inside Google That Will Transform How You Live and Lead” – Laszlo Bock
Książka, która zrobiła więcej dobrego dla obecności psychologii organizacji w biznesie niż 30 roczników „Industrial and Organizational Psychology”. Bock opisuje w jaki sposób HR oparty na dowodach wprowadził Google na wyższy poziom zarządzania, dając jednocześnie narzędzia, z których skorzystać może każdy.
„Thinking, Fast and Slow” – Daniel Kahneman
Jeśli w swoim życiu masz przeczytać jedną książkę na temat psychologii to jest nią właśnie ta. W swoim magnum opus Kahneman przedstawia dorobek kilku dekad badań na temat tego jak myślimy, kochamy, pamiętamy i podejmujemy decyzje. Pozycja obowiązkowa.
„Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach. 33 zasady skutecznego naboru pracowników” – Piotr Prokopowicz
Wierzę, że stosując proste, oparte na na dowodach narzędzia rekrutacji i selekcji, każda organizacja może praktycznie z dnia na dzień dramatycznie zwiększyć swoją efektywność. Ta książka jest o tym jak to zrobić.
[ad position=”text-middle”]

Magdalena Tuchowska to HR Manager w CONTMAN. Specjalizuje się w zarządzaniu zmianą i projektami HR dostosowanymi do kultury firmy i potrzeb zespołu.
„W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich” – Eric Berne
Polecam tę pozycję szczególnie tym osobom, które chciałyby lepiej zrozumieć dynamikę pojawiających się napięć i konfliktów w relacjach biznesowych i prywatnych. Bardzo dobra pozycja na temat analizy transakcyjnej.
„Candidate experience. Jeszcze kandydat, czy już klient?” – Maja Gojtowska
Świetna pozycja dla każdej osoby, która chciałaby budować wzorowe relacje z kandydatami i klientami. Mnóstwo wiedzy i przykładów z polskiego rynku pracy, napisane lekkim piórem. Aż trudno uwierzyć, że Maja dopiero teraz zdecydowała się wydać swoją książkę 😀
„Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” – Dale Carniege
Choć książka ma już ponad 80 lat, treści w niej zawarte nie tracą na aktualności. Dobra pozycja dla każdej osoby, która chciałaby lepiej rozumieć potrzeby innych ludzi i świadomie, krok po kroku tworzyć z nimi lepsze relacje.

Olga Żółkiewicz to HR-owiec w świecie nowych technologii blogująca na www.how2hr.pl.
„Candidate Experience. Jeszcze Kandydat czy już klient?” – Maja Gojtowska
Jest to świeża (wydana we wrześniu), pierwsza polska książka poświęcona zagadnieniu candidate experience. Maja w przystępny sposób przeprowadza czytelnika przez temat: od nakreślenia otoczenia, przez planowanie, mierzenie, na przykładach firm z różnych branż kończąc. Świetnie się czyta, dużo wnosi. Jest moc!
„Esencjalista. Mniej, ale lepiej” – Greg McKeown
Jeśli czujecie się przepracowani i zaangażowani w wiele tematów (o co w HR nie jest trudno), ale równocześnie nie czujecie, że robicie coś konkretnego. Jeśli każde, absolutnie każde działanie wydaje się Wam warte zaangażowania, a w konsekwencji cierpią na tym Wasze codzienne obowiązki. Jeśli sen jest dla Was dobrem luksusowym – koniecznie sięgnijcie po tę książkę! Nie obiecuję, że zmieni ona Wasze życie, ale na pewno pozwoli ułożyć sobie w głowie wiele spraw.
„Ludzie. Krótka historia o tym jak spieprzyliśmy wszystko” – Tom Phillips
Książka, która opisywana jest jako podróż przez najbardziej kreatywne i katastrofalne porażki w historii ludzkości wydaje się z pozoru lekką i zabawną lekturą. Nic bardziej mylnego. W przystępny sposób przedstawione jest wiele historii, które, rozłożone na czynniki pierwsze, po wielu latach (a nierzadko setkach lat) mogą być dla nas przestrogą, a czasem krzywym zwierciadłem otaczającej rzeczywistości. Warto przeczytać, aby… nie wymyślać koła na nowo.
BONUS: Rekomendacje IKP!
Pozwalamy sobie dołączyć do listy i zachęcić Was do przeczytania książek ważnych i dla nas!

Piotr Szymczak to współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Od lat fascynuje go biznes, zwłaszcza perspektywa marketingu, sprzedaży i budowanie efektywnych procesów obsługi klientów. Oswajam także firmy z nowymi technologiami.
„Firma, czyli ty” – Paul Jarvis
Książka kreuje nowy sposób patrzenia na pracę i rozwijanie własnej firmy. Autor pokazuje, że można inaczej, że słowo wzrost i rozwój nie muszą być wskaźnikami miary sukcesu. Daje dużo praktycznych wskazówek, które bez wątpienia inspirują do działań. Każdy rozdział kończy się pytaniami, które skłaniają do refleksji – co w mojej ocenie jest olbrzymią zaletą tej książki.
„Być liderem – Alex Ferguson
Historia sukcesu sir Aleksa Fergusona, opisująca między innymi ekosystem środowiska piłkarskiego i funkcjonujące tam mechanizmy, które bardzo często możemy odnaleźć w naszych organizacjach. Porusza także tematy mniej oczywiste, choć równie istotne w drodze do sukcesu: motywowanie, wyznaczanie zadań, analizę informacji czy radzenie sobie z porażką.
„ArchiStorie. Jak odkrywać przestrzeń miast” – Radosław Gajda, Natalia Szcześniak
Czytanka o architekturze – tak w jednym zdaniu określiłbym książkę Radka i Natalii. Naszpikowana przykładami i ciekawostkami, dzięki czemu wiedzę z książki z łatwością przenosisz do codziennego życia. A to w praktyce oznacza, że na nowo zaczynasz odkrywać między innymi warszawskie biura; nie patrzysz już na nie z perspektywy wartości czy wysokości, a zaczynasz się zastanawiać, co autor miał na myśli, czym się inspirował. Wszystko to podane bez zbędnego nadęcia.

Dawid Zaraziński to współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Od blisko 20 lat związany z rynkiem mediów i nowych technologii. Jest aktywny na LinkedIn i Twitterze.
„Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World” – Cal Newport
Mam dziś dla Was przepis na dobre życie i karierę; prosty, bo składa się tylko z trzech składników 😉 Po pierwsze: skupienie. Newport pisze o tym, jak ważna jest umiejętność skupienia się, odłożenia telefonu, wyłączenia programu pocztowego. Bardzo ważna i potrzebna książka – dla każdego, niezależnie od tego, jaką pracę wykonuje.
„When: The Scientific Secrets of Perfect Timing” – Daniel H. Pink
Drugi składnik to czas. Bardzo dobra książka, która pokazuje, jak dużo myślimy o tym, co i jak robić, ale zapominamy o tym, kiedy robić. Dużo konkretów, badań i wskazówek gotowych do wdrożenia.
„Keep Going: 10 Ways to Stay Creative in Good Times and Bad” – Austin Kleon
I na koniec: kreatywność. Mała, doskonała i osobista książeczka od jednego z moich ulubionych artystów. Choć skierowana do osób „kreatywnych” to może być bardzo inspirująca dla każdego. Warto posmakować i wracać. Ja mam swój egzemplarz na biurku, zawsze pod ręką!
[ad position=”text-down”]