Na rynku dostępnych jest mnóstwo książek, którymi powinni zainteresować się eksperci od HR-u. Poprosiliśmy więc kilku zaprzyjaźnionych z Instytutem praktyków o to, aby polecili nam – i Wam! – lektury, które są dla nich ważne. Oto książki dla liderów HR! Lista, z którą warto się zapoznać 📚
Joanna Daniel
Joanna Daniel to HR Managerka z 17-letnim doświadczeniem w branży energetycznej (Alstom, General Electric), obecnie współpracuje z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT SA jako HR Business Partner wspierający Członków Zarządu.
Polecam pozycje nie tylko związane ściśle z samym HR-em, ale takie do których warto zajrzeć. Polecam każdemu:
👉 „Wywieranie wplywu na ludzi” – Robert Cialdini. Wciągnęła mnie jeszcze w czasach studiów psychologicznych.
👉 „Kto zabrał mój ser” – Spencer Johnson. Warto ponieważ ma niezwykle prosty i mocny przekaz.
👉 „Zarządzanie zasobami ludzkimi” – Michael Armstrong. Dla kogoś, kto zaczyna swoją karierę w HR – podstawowy warsztat.
Książki dla liderów HR: Maja Gojtowska
Maja Gojtowska wierzy, że pracowników i kandydatów należy traktować jak klientów. Konsultant, szkoleniowiec. Specjalizuje się w employer brandingu oraz komunikacji w obszarze rekrutacji i HR. O skutecznym budowaniu wizerunku pisze na stronie gojtowska.com. We wrześniu 2019 ukazała się jej debiutancka książka „Candidate experience. Jeszcze kandydat czy już klient?”.
👉 „Błysk! Potęga przeczucia” – Malcolm Gladwell. Przede wszystkim Gladwell w mistrzowski sposób wyjaśnia dlaczego czasem warto zawierzyć przeczuciom. Są one przydatne zawsze, a w biznesie szczególnie mocno.
👉 „Powerful” – Patty McCord. Polskie wydanie dostępne jest na rynku dopiero kilka dni i naprawdę warto po nie sięgnęć. McCord, stojąca za sukcesem kultury organizacyjnej Netfliksa, w swojej książce nie bawi się w uprzejmości. W swojej bezpośredniości i często działając przewrotnie, wbrew ogólnie przyjętej logice, pokazuje, że jeśli będziemy traktować ludzi jak dorosłych, będziemy wspólnie osiągać fantastyczne wyniki biznesowe.
👉 „Pstryk! Jak zmieniać, żeby zmienić” – Dan Heath, Chip Heath. Proces zmiany jest bez wątpienia jednym z najbardziej bolesnych, biznesowych wyzwań z jakimi musimy się mierzyć. Bracia Heath pokazują jakie elementy składają się na jego sukces. Odpowiadają też na pytanie dlaczego czasem zmiana przychodzi nam łatwo, a czasem wręcz przeciwnie.
Piotr Prokopowicz
Dr Piotr Prokopowicz to psycholog i socjolog, doświadczony trener i mówca, współzałożyciel Freenovation i badacz kultur organizacji na UJ i University of Maryland.
👉 „Hard Facts, Dangerous Half-Truths, and Total Nonsense: Profiting from Evidence-based Management” – Bob Sutton, Jeff Pfeffer. Książka, która zmieniła moje życie. Jest tak, ponieważ Pfeffer i Sutton pokazują jak wiele z popularnych przekonań na temat zarządzania to kłamstwa, półprawdy i zwyczajna ściema. Świetne wprowadzenie na temat zarządzania opartego na dowodach.
👉 „Work Rules!: Insights from Inside Google That Will Transform How You Live and Lead” – Laszlo Bock. Książka, która zrobiła więcej dobrego dla obecności psychologii organizacji w biznesie niż 30 roczników „Industrial and Organizational Psychology”. Bock opisuje w jaki sposób HR oparty na dowodach wprowadził Google na wyższy poziom zarządzania, dając jednocześnie narzędzia, z których skorzystać może każdy.
👉 „Thinking, Fast and Slow” – Daniel Kahneman. Jeśli w swoim życiu masz przeczytać jedną książkę na temat psychologii to jest nią właśnie ta. W swoim magnum opus Kahneman przedstawia dorobek kilku dekad badań na temat tego jak myślimy, kochamy, pamiętamy i podejmujemy decyzje. Pozycja obowiązkowa.
👉 „Rekrutacja i selekcja oparta na dowodach. 33 zasady skutecznego naboru pracowników” – Piotr Prokopowicz. Wierzę, że stosując proste, oparte na na dowodach narzędzia rekrutacji i selekcji, każda organizacja może praktycznie z dnia na dzień dramatycznie zwiększyć swoją efektywność. Ta książka jest o tym jak to zrobić.
Książki dla liderów HR: Magdalena Tuchowska
Magdalena Tuchowska to HR Managerka w CONTMAN. Specjalizuje się w zarządzaniu zmianą i projektami HR dostosowanymi do kultury firmy i potrzeb zespołu.
👉 „W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich” – Eric Berne. Przede wszystkim polecam tę pozycję szczególnie tym osobom, które chciałyby lepiej zrozumieć dynamikę pojawiających się napięć i konfliktów w relacjach biznesowych i prywatnych. Bardzo dobra pozycja na temat analizy transakcyjnej.
👉 „Candidate experience. Jeszcze kandydat, czy już klient?” – Maja Gojtowska. Świetna pozycja dla każdej osoby, która chciałaby budować wzorowe relacje z kandydatami i klientami. Po pierwsze ma mnóstwo wiedzy i przykładów z polskiego rynku pracy. Po drugie – napisane lekkim piórem. Aż trudno uwierzyć, że Maja dopiero teraz zdecydowała się wydać swoją książkę 😀
👉 „Jak zdobyć przyjaciół i zjednać sobie ludzi” – Dale Carniege. Choć książka ma już ponad 80 lat, treści w niej zawarte nie tracą na aktualności. Dobra pozycja dla każdej osoby, która chciałaby lepiej rozumieć potrzeby innych ludzi i świadomie, krok po kroku tworzyć z nimi lepsze relacje.
Olga Żółkiewicz
Olga Żółkiewicz to HR-owiec w świecie nowych technologii blogująca na www.how2hr.pl.
👉 „Candidate Experience. Jeszcze Kandydat czy już klient?” – Maja Gojtowska. Jest to świeża (wydana we wrześniu), pierwsza polska książka poświęcona zagadnieniu candidate experience. Maja w przystępny sposób przeprowadza czytelnika przez temat: od nakreślenia otoczenia, przez planowanie, mierzenie, na przykładach firm z różnych branż kończąc. Świetnie się czyta, dużo wnosi. Jest moc!
👉 „Esencjalista. Mniej, ale lepiej” – Greg McKeown. Jeśli czujecie się przepracowani i zaangażowani w wiele tematów (o co w HR nie jest trudno), ale równocześnie nie czujecie, że robicie coś konkretnego. Kiedy każde, absolutnie każde działanie wydaje się Wam warte zaangażowania, a w konsekwencji cierpią na tym Wasze codzienne obowiązki. A sen jest dla Was dobrem luksusowym – koniecznie sięgnijcie po tę książkę! Nie obiecuję, że zmieni ona Wasze życie, ale na pewno pozwoli ułożyć sobie w głowie wiele spraw.
👉 „Ludzie. Krótka historia o tym jak spieprzyliśmy wszystko” – Tom Phillips. Książka, która opisywana jest jako podróż przez najbardziej kreatywne i katastrofalne porażki w historii ludzkości. Wydaje się z pozoru lekką i zabawną lekturą. Ale nic bardziej mylnego. W przystępny sposób przedstawione jest wiele historii, które, rozłożone na czynniki pierwsze, po wielu latach (a nierzadko setkach lat) mogą być dla nas przestrogą, a czasem krzywym zwierciadłem otaczającej rzeczywistości. Warto przeczytać, aby… nie wymyślać koła na nowo.
Książki dla liderów HR: Dawid Zaraziński
Dawid Zaraziński to dyrektor Instytutu Kontekstów Pracy. Od blisko 20 lat związany z rynkiem mediów i nowych technologii. Jest aktywny na LinkedIn i Twitterze.
👉 „Deep Work: Rules for Focused Success in a Distracted World” – Cal Newport. Mam dziś dla Was przepis na dobre życie i karierę; prosty, bo składa się tylko z trzech składników 😉 Po pierwsze: skupienie. Newport pisze o tym, jak ważna jest umiejętność skupienia się, odłożenia telefonu, wyłączenia programu pocztowego. Bardzo ważna i potrzebna książka – dla każdego, niezależnie od tego, jaką pracę wykonuje.
👉 „When: The Scientific Secrets of Perfect Timing” – Daniel H. Pink. Drugi składnik to czas. Bardzo dobra książka, która pokazuje, jak dużo myślimy o tym, co i jak robić, ale zapominamy o tym, kiedy robić. Dużo konkretów, badań i wskazówek gotowych do wdrożenia.
👉 „Keep Going: 10 Ways to Stay Creative in Good Times and Bad” – Austin Kleon. I na koniec: kreatywność. Mała, doskonała i osobista książeczka od jednego z moich ulubionych artystów. Choć skierowana do osób „kreatywnych” to może być bardzo inspirująca dla każdego. Warto posmakować i wracać. Ja mam swój egzemplarz na biurku, zawsze pod ręką!