Kim jest Chief Happiness Officer?

Dawid Zaraziński

Twórca Instytutu Kontekstów Pracy. Dyrektor programowy w meet&grow, redaktor naczelny serwisu Strona Kadry. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.

Jeśli interesują Cię tematy związane z pracą i jej przyszłością...

…sprawdź nasz cotygodniowy newsletter! 💌

🔵 Dla kogo: dla ambitnych osób, które interesują się tym, jak pracujemy i jak będzie wyglądała przyszłość pracy.

🔵 Raz w tygodniu: we wtorki rano w Twojej skrzynce.

🔵 Kompaktowa formuła: trzy konkretne tematy – piszemy za krótko, aby zmęczyć; za treściwie, aby przejść obojętnie.

🔵 Warty przetestowania: zapisz się i spróbuj – w każdej chwili możesz się wypisać!

Twoje imię(wymagane)
Zgoda(wymagane)

Masz pytanie dotyczące szeroko rozumianej pracy? Chcesz dowiedzieć się czegoś o biurze, rekrutacji pracowników, motywowaniu zespołów lub produktywności? Nao nas na kontakt@kontekstypracy.pl! W cyklu „Zapytaj o pracę” na Twoje pytania odpowiadają najlepsi eksperci.

PYTANIE: Coraz częściej w firmach pojawia się stanowisko Chief Happiness Officera. Kim on właściwie jest, jaka jest jego rola i kto może nim zostać?

Odpowiadają: Dorota Wierzbicka-Kot, promotorka koncepcji Chief Happiness Officer oraz Happiness at Work, Renata Kałużna, CEO powermeetings.eu, Chief Happiness Officer, HR & Happiness at Work Consultant.

Chief Happiness Officer (CHO) to osoba, która całościowo i kompleksowo tworzy warunki w organizacji, w których ludzie (pracownicy, szefowie i właściciele) mogą czuć się dobrze, realizować swój potencjał i cele. Rola ta jest elastycznie definiowana w zależności od potrzeb i wartości organizacji. Najlepiej, jeżeli CHO może raportować bezpośrednio do zarządów organizacji.

CHO zbiera i analizuje dane dostępne w organizacji pod kątem identyfikacji sytuacji, w których najczęściej niewielkim kosztem można wzmocnić pozytywne samopoczucie ludzi oraz tych, powodujących frustracje. Patrzy także na relacje między ludźmi i procesy w organizacji, poszukując rozwiązań, które poprawią i wzmocnią relacje międzyludzkie i zmniejszą frustrację. Następnie przedstawia swoje spostrzeżenia i pomysły zarządowi i kieruje wdrożeniem uzgodnionych rozwiązań. Z założenia działania CHO mają charakter „win-win”; korzystają na nich wszyscy – pracownicy i pracodawcy.

[ad position=”text-middle”]

Specyfiką działań CHO jest patrzenie całościowo na organizację, ale proponowanie bardzo konkretnych rozwiązań, niektórych systemowych, ale często też bardzo szczegółowych. Dla przykładu: gdy idziemy na bankiet, pięknie ubrani, ale wpadnie nam mały kamyczek do buta, to uwiera on tak bardzo, że musimy go natychmiast wyrzucić, żeby dobrze się poczuć i w pełni wziąć udział w przyjęciu. Podobnie wygląda sprawa z organizacjami, z tym wyjątkiem, że bardzo trudno taki kamyczek zobaczyć.

Jakie przykładowe praktyczne rozwiązania może zaproponować CHO?

Arsenał rozwiązań i pomysłów jest bardzo bogaty. Od najprostszych, np. promowanie odpowiednich zachowań, po bardziej skomplikowane, systemowe. Przykładowe rozwiązania:

  • powiązanie celów i działań organizacji z wartościami, które mają ludzie pracujący w organizacji,
  • zapisywanie i upublicznianie pozytywnych przykładów, w których pozytywne, wspólne wartości były wykorzystane,
  • sprawienie, że w kluczowym narzędziu informatycznym nie trzeba dwa razy wpisywać tych samych informacji w dwóch różnych miejscach,
  • spisanie zasad kluczowego procesu używając jasnego, zrozumiałego języka, wspartego infografiką, zapewniającego zrozumienie co, jak i kiedy należy zrobić, żeby nie narażać organizacji na ryzyko nieprzestrzegania przepisów prawa,
  • stworzenie możliwości identyfikacji kluczowych talentów osób i wykorzystania ich potencjału w codziennej pracy,
  • promowanie jasnych zasad wynagradzania pracowników,
  • promowanie kultury uśmiechu i mówienia „dzień dobry” patrząc na drugą osobę,
  • zwiększanie umiejętności komunikacji, asertywności, uważności, rozwiązywania konfliktów w organizacji,
  • promowanie zdrowego stylu życia.

Kto może zostać CHO? Najlepiej w tej roli sprawdzają się osoby, które mają doświadczenie w zarządzaniu ludźmi i procesami/projektami, wysoką inteligencję emocjonalną i empatię. Mile widziane jest wykształcenie psychologiczne.

Dlaczego warto stworzyć rolę CHO w organizacji? Zwiększenie poczucia szczęścia w pracy i zmniejszenie poczucia frustracji sprawia, że ludzie bardziej się angażują, są bardziej zmotywowani i pracują bardziej efektywnie. Pozytywna kultura pracy tworzy środowisko doceniania. Zmniejszają się wskaźniki rotacji, ilość dni spędzonych na zwolnieniach lekarskich. Przykłady można mnożyć.

Dorota Wierzbicka-Kot i Renata Kałużna przygotowują International Happiness at Work Summit – konferencję na temat Szczęścia w Pracy, która odbędzie się 26-27 września w Warszawie. Nasz Instytut objął nad wydarzeniem swój patronat. Zapraszamy! Więcej informacji znaleźć można w tym miejscu.

[ad position=”text-down”]

Szukasz ciekawego prelegenta?

Zapewniamy między innymi ciekawe prelekcje na konferencjach, rozmowy w podkastach, komentarze prasowe.

Dawid Zaraziński wystąpienia