Kim jest Chief Happiness Officer?

Dawid Zaraziński

Twórca Instytutu Kontekstów Pracy. Aktywny na LinkedIn oraz Twitterze.

Interesują Cię tematy związane z pracą? Sprawdź nasz newsletter! 💌

👉 Dla kogo: dla ambitnych osób, które interesują się tym, jak pracujemy i jaka będzie przyszłość pracy.

👉 Raz w tygodniu: we wtorkowe poranki w Twojej skrzynce.

👉 Kompaktowa formuła: piszemy za krótko, aby zmęczyć; za treściwie, aby przejść obojętnie.

Twoje imię(wymagane)

Masz pytanie dotyczące szeroko rozumianej pracy? Chcesz dowiedzieć się czegoś o biurze, rekrutacji pracowników, motywowaniu zespołów lub produktywności? Napisz do nas na kontakt@kontekstypracy.pl! Na Twoje pytania odpowiadają najlepsi eksperci. Dziś pytanie o to, kim jest Chief Happiness Officer.

PYTANIE: Coraz częściej w firmach pojawia się stanowisko o nazwie Chief Happiness Officer. Kim on właściwie jest, jaka jest jego rola i kto może nim zostać?

Odpowiadają: Dorota Wierzbicka-Kot, promotorka koncepcji Chief Happiness Officer oraz Happiness at Work, Renata Kałużna, CEO powermeetings.eu, Chief Happiness Officer, HR & Happiness at Work Consultant.

Chief Happiness Officer (CHO) to osoba, która całościowo i kompleksowo tworzy warunki w organizacji, w których ludzie (pracownicy, szefowie i właściciele) mogą czuć się dobrze, realizować swój potencjał i cele. Rola ta jest elastycznie definiowana w zależności od potrzeb i wartości organizacji. Ale najlepiej jest wtedy, gdy CHO może raportować bezpośrednio do zarządów organizacji.

Czym zajmuje się Chief Happiness Officer

CHO zbiera i analizuje dane dostępne w organizacji pod kątem identyfikacji sytuacji, w których najczęściej niewielkim kosztem można wzmocnić pozytywne samopoczucie ludzi oraz tych, powodujących frustracje. Patrzy także na relacje między ludźmi i procesy w organizacji, poszukując rozwiązań, które poprawią i wzmocnią relacje międzyludzkie i zmniejszą frustrację. Następnie przedstawia swoje spostrzeżenia i pomysły zarządowi i kieruje wdrożeniem uzgodnionych rozwiązań. Z założenia działania CHO mają charakter „win-win”; korzystają na nich wszyscy – pracownicy i pracodawcy.

Specyfiką działań CHO jest patrzenie całościowo na organizację, ale proponowanie bardzo konkretnych rozwiązań, niektórych systemowych, ale często też bardzo szczegółowych. Dla przykładu: gdy idziemy na bankiet, pięknie ubrani, ale wpadnie nam mały kamyczek do buta, to uwiera on tak bardzo, że musimy go natychmiast wyrzucić, żeby dobrze się poczuć i w pełni wziąć udział w przyjęciu. Podobnie wygląda sprawa z organizacjami, z tym wyjątkiem, że bardzo trudno taki kamyczek zobaczyć.

Rozwiązania, które może zaproponować Chief Happiness Officer

Arsenał rozwiązań i pomysłów jest bardzo bogaty. Od najprostszych, np. promowanie odpowiednich zachowań, po bardziej skomplikowane, systemowe. Przykładowe rozwiązania:

  • powiązanie celów i działań organizacji z wartościami, które mają ludzie pracujący w organizacji,
  • zapisywanie i upublicznianie pozytywnych przykładów, w których pozytywne, wspólne wartości były wykorzystane,
  • sprawienie, że w kluczowym narzędziu informatycznym nie trzeba dwa razy wpisywać tych samych informacji w dwóch różnych miejscach,
  • spisanie zasad kluczowego procesu używając jasnego, zrozumiałego języka, wspartego infografiką, zapewniającego zrozumienie co, jak i kiedy należy zrobić, żeby nie narażać organizacji na ryzyko nieprzestrzegania przepisów prawa,
  • stworzenie możliwości identyfikacji kluczowych talentów osób i wykorzystania ich potencjału w codziennej pracy,
  • promowanie jasnych zasad wynagradzania pracowników,
  • promowanie kultury uśmiechu i mówienia „dzień dobry” patrząc na drugą osobę,
  • zwiększanie umiejętności komunikacji, asertywności, uważności, rozwiązywania konfliktów w organizacji,
  • promowanie zdrowego stylu życia.

Kto może zostać CHO

Najlepiej w tej roli sprawdzają się osoby, które mają doświadczenie w zarządzaniu ludźmi i procesami/projektami, wysoką inteligencję emocjonalną i empatię. Mile widziane jest wykształcenie psychologiczne.

Dlaczego warto stworzyć rolę CHO w organizacji

Zwiększenie poczucia szczęścia w pracy i zmniejszenie poczucia frustracji sprawia, że ludzie bardziej się angażują, są bardziej zmotywowani i pracują bardziej efektywnie. Pozytywna kultura pracy tworzy środowisko doceniania. Zmniejszają się wskaźniki rotacji, ilość dni spędzonych na zwolnieniach lekarskich. Przykłady można mnożyć.

Szukasz ciekawego prelegenta?

Zapewniamy między innymi ciekawe prelekcje na konferencjach, rozmowy w podkastach, komentarze prasowe.