Masz pytanie dotyczące szeroko rozumianej pracy? Chcesz dowiedzieć się czegoś o biurze, rekrutacji pracowników, motywowaniu zespołów lub produktywności? Napisz do nas na kontakt@kontekstypracy.pl! Na Twoje pytania odpowiadają najlepsi eksperci. Dziś pytanie o to, kim jest Chief Happiness Officer.
PYTANIE: Coraz częściej w firmach pojawia się stanowisko o nazwie Chief Happiness Officer. Kim on właściwie jest, jaka jest jego rola i kto może nim zostać?
Odpowiadają: Dorota Wierzbicka-Kot, promotorka koncepcji Chief Happiness Officer oraz Happiness at Work, Renata Kałużna, CEO powermeetings.eu, Chief Happiness Officer, HR & Happiness at Work Consultant.
Chief Happiness Officer (CHO) to osoba, która całościowo i kompleksowo tworzy warunki w organizacji, w których ludzie (pracownicy, szefowie i właściciele) mogą czuć się dobrze, realizować swój potencjał i cele. Rola ta jest elastycznie definiowana w zależności od potrzeb i wartości organizacji. Ale najlepiej jest wtedy, gdy CHO może raportować bezpośrednio do zarządów organizacji.
Czym zajmuje się Chief Happiness Officer
CHO zbiera i analizuje dane dostępne w organizacji pod kątem identyfikacji sytuacji, w których najczęściej niewielkim kosztem można wzmocnić pozytywne samopoczucie ludzi oraz tych, powodujących frustracje. Patrzy także na relacje między ludźmi i procesy w organizacji, poszukując rozwiązań, które poprawią i wzmocnią relacje międzyludzkie i zmniejszą frustrację. Następnie przedstawia swoje spostrzeżenia i pomysły zarządowi i kieruje wdrożeniem uzgodnionych rozwiązań. Z założenia działania CHO mają charakter „win-win”; korzystają na nich wszyscy – pracownicy i pracodawcy.
Specyfiką działań CHO jest patrzenie całościowo na organizację, ale proponowanie bardzo konkretnych rozwiązań, niektórych systemowych, ale często też bardzo szczegółowych. Dla przykładu: gdy idziemy na bankiet, pięknie ubrani, ale wpadnie nam mały kamyczek do buta, to uwiera on tak bardzo, że musimy go natychmiast wyrzucić, żeby dobrze się poczuć i w pełni wziąć udział w przyjęciu. Podobnie wygląda sprawa z organizacjami, z tym wyjątkiem, że bardzo trudno taki kamyczek zobaczyć.
Rozwiązania, które może zaproponować Chief Happiness Officer
Arsenał rozwiązań i pomysłów jest bardzo bogaty. Od najprostszych, np. promowanie odpowiednich zachowań, po bardziej skomplikowane, systemowe. Przykładowe rozwiązania:
- powiązanie celów i działań organizacji z wartościami, które mają ludzie pracujący w organizacji,
- zapisywanie i upublicznianie pozytywnych przykładów, w których pozytywne, wspólne wartości były wykorzystane,
- sprawienie, że w kluczowym narzędziu informatycznym nie trzeba dwa razy wpisywać tych samych informacji w dwóch różnych miejscach,
- spisanie zasad kluczowego procesu używając jasnego, zrozumiałego języka, wspartego infografiką, zapewniającego zrozumienie co, jak i kiedy należy zrobić, żeby nie narażać organizacji na ryzyko nieprzestrzegania przepisów prawa,
- stworzenie możliwości identyfikacji kluczowych talentów osób i wykorzystania ich potencjału w codziennej pracy,
- promowanie jasnych zasad wynagradzania pracowników,
- promowanie kultury uśmiechu i mówienia „dzień dobry” patrząc na drugą osobę,
- zwiększanie umiejętności komunikacji, asertywności, uważności, rozwiązywania konfliktów w organizacji,
- promowanie zdrowego stylu życia.
Kto może zostać CHO
Najlepiej w tej roli sprawdzają się osoby, które mają doświadczenie w zarządzaniu ludźmi i procesami/projektami, wysoką inteligencję emocjonalną i empatię. Mile widziane jest wykształcenie psychologiczne.
Dlaczego warto stworzyć rolę CHO w organizacji
Zwiększenie poczucia szczęścia w pracy i zmniejszenie poczucia frustracji sprawia, że ludzie bardziej się angażują, są bardziej zmotywowani i pracują bardziej efektywnie. Pozytywna kultura pracy tworzy środowisko doceniania. Zmniejszają się wskaźniki rotacji, ilość dni spędzonych na zwolnieniach lekarskich. Przykłady można mnożyć.