arrow-downaudiofacebookinstagramlinkedintweetervideo

Jakie kompetencje na początku kariery są najważniejsze?

Kompetencje miękkie, języki i… Python?

Masz pytanie dotyczące szeroko rozumianej pracy? Chcesz dowiedzieć się czegoś o biurze, rekrutacji pracowników, motywowaniu zespołów lub produktywności? Napisz do nas na kontakt@kontekstypracy.pl! W cyklu „Zapytaj o pracę” na Twoje pytania odpowiadają najlepsi eksperci.

PYTANIE: Niedługo kończę studia, jestem na początku kariery zawodowej. Jakie najważniejsze kompetencje i umiejętności powinnam rozwijać? Jakie przydadzą się na każdym szczeblu kariery?

Odpowiada Luiza Gąszczyk, ekspertka w zakresie rekrutacji i rynku pracy. Lider zespołu w agencji rekrutacyjnej Hays Poland.

W perspektywie kilkunastu najbliższych lat, dla firm największe znaczenie będą miały umiejętności miękkie oraz kompetencje społeczne pracowników. Na rynku pracy potrzebni będą ludzie chcący się uczyć, a także potrafiący uczyć innych. Cenna będzie umiejętność logicznego myślenia, wyciągania wniosków, współpracy, rozwiązywania problemów oraz podejmowania decyzji. Niezwykle ważne staną się umiejętności pozwalające rozumieć potrzeby i motywacje innych. Dla pracodawców znaczenie będą miały też osobowościowe cechy pracowników i kandydatów – otwartość, ciekawość, sumienność.

W takim kontekście umiejętnością, o rozwój której warto zadbać już teraz, jest krytyczne myślenie. Otacza nas wiele bodźców, zatem zdolność ich selekcji jest nie do przecenienia. Pracodawcy będą zwracać uwagę na umiejętność oceny i szybkiego reagowania – samodzielnie lub z zespołem. Już teraz pracujemy w wielonarodowych, wielokulturowych zespołach, dlatego dobrze jest równolegle rozwijać swoją komunikatywność oraz umiejętność współpracy. A żeby skutecznie działać w grupie, umieć znajdować kompromisy i rozwiązywać problemy, konieczna jest inteligencja emocjonalna – zdolność odczytywania emocji innych. Warto więc otworzyć się społecznie i spędzać czas z ludźmi.


Chcesz więcej? Poznaj najpopularniejsze artykuły listopada!

▶️ Książki liderów HR
▶️ Praca zdalna uszczęśliwia
▶️ Natasza Caban: sen jest dla mnie luksusem
▶️ Wellbeing w biurze: 6 rekomendacji ekspertów


Na szczęście każdy posiada w sobie kompetencje miękkie i każdy może je rozwijać. Jak to zrobić? Świetnym miejscem są wszelkie programy wymiany studentów. Warto też angażować się w przedsięwzięcia wymagające współpracy, np. wolontariat. Jeśli podczas studiów nie mamy okazji do udziału w stażach, wolontariacie albo wyjazdach łączących pracę i naukę, to moment zakończenia edukacji jest idealnym czasem na „nadrobienie zaległości”. Warto poszukać dostępnych opcji i wziąć udział w rozwijających wydarzeniach, szkoleniach oraz kursach. Można też zdecydować się na dalszą edukację – w ramach innego kierunku bądź na studiach podyplomowych – choć najlepszym miejscem rozwoju kompetencji jest praktyka – choćby równolegle do podjętych studiów. Niezależnie od obranej ścieżki obserwować otoczenie i działać. Już w pierwszej pracy możemy spotkać lidera, którego styl pracy, wiedza i kompetencje będą nam imponować. Warto z taką osobą wypracować swoje cele i określić obszary wymagające rozwoju. Ważne jest przy tym nie tylko określenie co chcemy osiągnąć, ale też, dlaczego chcemy to robić.

Obok kompetencji miękkich i społecznych, na pewno warto uczyć się języków obcych. Bardzo dobra znajomość angielskiego już teraz jest standardem na rynku pracy – nie tylko w międzynarodowych korporacjach, ale także mniejszych przedsiębiorstwach prowadzących działalność na zagranicznych rynkach. Inwestycja w naukę języka obcego to świetny wybór, bez względu na obraną ścieżkę zawodową. Warto też z zainteresowaniem spojrzeć na języki programowania. Naukowcy podkreślają, że być może w przyszłości to Python będzie językiem zrozumiałym dla większości ludzi na świecie. Niezależnie od wybranej ścieżki zawodowej, dobrze jest znać podstawy prawa, orientować się w aktualnych wydarzeniach, interesować się zmianami zachodzącymi na świecie. Warto mieć autorytety, których postawa nas inspiruje. Obok kompetencji, umiejętności i inspiracji powinniśmy posłuchać także siebie i wziąć pod uwagę prawdziwe zainteresowania oraz pasje. Jeśli uda nam się połączyć życie zawodowe z tym, co naprawdę nas interesuje, pasjonuje i inspiruje, to mamy szansę na osiągnięcie ogromnej satysfakcji z pracy.


Hej, masz sekundę?…

Mamy nadzieję, że powyższy materiał Ci się spodobał! ❤️ Nasz cel to tworzenie wyłącznie inspirujących lub praktycznych treści. Dobrze wiedzą o tym odbiorcy naszego newslettera. To wyjątkowa grupa – taka, do której idealnie pasujesz 💌 Zachęcamy: zapisz się i sprawdź. Jeśli Ci się nie spodoba w każdej chwili możesz się wypisać.

Luiza Gąszczyk

Ekspertka w zakresie rekrutacji i rynku pracy. Lider zespołu w agencji rekrutacyjnej Hays Poland.

Dołącz do dyskusji

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *