Jak poznawać potrzeby pracowników w kontekście benefitów?

Dawid Zaraziński

Twórca Instytutu Kontekstów Pracy. Dyrektor programowy w meet&grow, redaktor naczelny serwisu Strona Kadry. Aktywny na LinkedIn i Twitterze.

Jeśli interesują Cię tematy związane z pracą i jej przyszłością...

…sprawdź nasz cotygodniowy newsletter! 💌

🔵 Dla kogo: dla ambitnych osób, które interesują się tym, jak pracujemy i jak będzie wyglądała przyszłość pracy.

🔵 Raz w tygodniu: we wtorki rano w Twojej skrzynce.

🔵 Kompaktowa formuła: trzy konkretne tematy – piszemy za krótko, aby zmęczyć; za treściwie, aby przejść obojętnie.

🔵 Warty przetestowania: zapisz się i spróbuj – w każdej chwili możesz się wypisać!

Twoje imię(wymagane)
Zgoda(wymagane)

W Sage realizujemy cyklicznie (dwa razy w roku, we wszystkich 23 krajach należących do Grupy Sage) badanie Your Voice, diagnozujące wewnętrzną satysfakcję z pracy. Pytamy w nim między innymi o to, czy pracownicy poleciliby pracę w Sage swoim bliskim, które działania firmy spełniają ich oczekiwania, jakie wartości cenią najbardziej, co warto poprawić. Wśród zbieranych opinii jest informacja zwrotna odnoście oferowanych przez firmę benefitów.

Ten tekst jest fragmentem publikacji „Benefity pozapłacowe: wyjdź poza standard”, którą przygotował nasz Instytut. Zachęcamy do zapoznania się z całością opracowania. Znajdziesz je na tej stronie »

Co istotne, badanie realizuje zewnętrzna firma, by zapewnić maksymalny poziom bezstronności i obiektywności. Po każdej fali badania dzielimy się wynikami z pracownikami a kluczowe postulaty w zakresie zmian warunków pracy w poszczególnych krajach są weryfikowane i omawiane z menedżerami. Wybrane, możliwe do wprowadzenia zmiany są komunikowane wszystkim pracownikom i realizowane pod nadzorem zarządu.

Dodatkowo, co roku prowadzone są lokalne konsultacje z pracownikami z zakresie wykorzystania Zakładowego Fundusz Świadczeń Socjalnych, głównie pod kątem oferty benefitów. Tu również pytamy pracowników o ich preferencje, dajemy wybór w określonych ramach. Dbamy tu o transparentność zasad i wydatków.

W naszej firmie działa także Rada Pracownicza, która przyjmuje, opiniuje i proceduje wnioski pracowników dotyczące między innymi polityki w zakresie świadczeń pozapłacowych.

[ad position=”text-middle”]

Jednym z przykładów odpowiedzi na potrzeby pracowników w zakresie benefitów jest powołanie Fundacji Sage i wprowadzenie programu wolontariatu pracowniczego. W Sage pracownicy realizowali wiele akcji społecznych z własnej inicjatywy. Firma wspierała część z tych projektów, jednak przestrzeń dla pracowników do działalności społecznej nie była w żaden sposób określona. Powstawały pytania, czy na przykład pracownicy mogą angażować się społecznie w czasie pracy? Aby wyjaśnić te wątpliwości i dać pełne przyzwolenie na działania społeczne, Grupa Sage przyznała każdemu z pracowników możliwość skorzystania z pięciu dodatkowych, pełnopłatnych dni urlopu rocznie.

Sage Dzień Fundrisingu
Dzień Fundrisingu w Sage

Grupa Sage zachęca pracowników do wykorzystywania tego prawa, jednak nie organizuje czasu pracownikom – szczególnie ważne jest, aby wolontariat płynął z inicjatywy samych pracowników. To pracownicy oddolnie zgłaszają aktywności społeczne, w które chcą się zaangażować i stają się za nie odpowiedzialni, reprezentując firmę w danym projekcie. Kluczowe obszary działania to: przedsiębiorczość, wyrównywanie szans (szczególnie osób młodych i kobiet), praca zespołowa, zrównoważony rozwój, edukacja.

Takie rozwiązanie wpływa na poziom satysfakcji pracowników z pracy i wzrost zaangażowania. W samym tylko roku 2018 pracownicy Sage w Polsce wypracowali społecznie 291 dni roboczych. Oznacza to, że statystycznie prawie 83% pracowników zaangażowało się w działalność dobroczynną w wymiarze przynajmniej jednego dnia.

[ad position=”text-down”]

Szukasz ciekawego prelegenta?

Zapewniamy między innymi ciekawe prelekcje na konferencjach, rozmowy w podkastach, komentarze prasowe.

Dawid Zaraziński wystąpienia