Mindspace, globalny operator butikowych przestrzeni coworkingowych, przeprowadził w kwietniu 2019 r. wraz z firmą badawczą OnePoll, ankietę wśród 5000 pracowników biurowych w 7 krajach (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Holandia, Izrael, Polska i Rumunia). Celem było zbadanie poziomu szczęścia i zaangażowania w miejscu pracy.
Jak się okazuje, najszczęśliwsi pracownicy mieszkają w USA. Najbardziej – z badanych krajów – cieszą się z wyjścia do pracy (aż 54% respondentów twierdzi, że są bardzo szczęśliwi, 39%, że zazwyczaj szczęśliwi). Polscy pracownicy plasują się w połowie rankingu – 25% jest bardzo, a 58% zazwyczaj szczęśliwych. Co ciekawe, w naszym kraju, inaczej niż na pozostałych badanych rynkach, to kobiety odczuwają wyższy poziom szczęścia w pracy. Najmniej szczęścia odczuwają Brytyjczycy. Poziom szczęścia pracowników spada także wraz z wiekiem.

Ze szczęściem pracowników skorelowane jest ich zaangażowanie a szczęśliwi pracownicy są o 12% bardziej produktywni. Znów: najbardziej zaangażowani są Amerykanie, najmniej – Brytyjczycy. Polacy są wbrew pozorom niemal równie zaangażowani jak Amerykanie.
[ad position=”text-middle”]
Jakie są powody braku zaangażowania w pracę? Dla 34% badanych powodem niskiego zaangażowania są słabe zarobki, a dla 35% – nieinspirujące miejsce pracy. Jak zwracają uwagę autorzy badania, ludzie chcą mieć poczucie celu oraz osiągać wyznaczone założenia i wyniki. W Polsce i Izraelu 22% pracowników poszukuje w pracy możliwości rozwoju osobistego, natomiast w USA i Europie Zachodniej tylko 12%.
Poczucie szczęścia w miejscu pracy jest ważne nie tylko dla stworzenia panującej w nim atmosfery – ma też znaczenie dla biznesu. Staramy się analizować, co sprawia, że pracownicy są zadowoleni, ponieważ wiemy, że szczęśliwy zespół to osoby bardziej zaangażowane, produktywne, kreatywne, o wyższej wytrzymałości i odporności. Tacy pracownicy mają również pozytywny wpływ na swoich kolegów i dłużej pozostają w firmie. Czego chcieć więcej? – przekonuje Dan Zakai, dyrektor generalny i współzałożyciel Mindspace.
Co powinny zrobić firmy, aby poziom szczęścia i zaangażowania pracowników się podnosił? Przede wszystkim słuchać. Trudno to jednak osiągnąć w sytuacji, gdy globalnie 21% organizacji nie przeprowadza oceny zaangażowania pracowników (w Polsce 16%). Wśród tej grupy, prawie jedna trzecia małych przedsiębiorstw (2-20 pracowników) nie przeprowadza takiej oceny, ale aż 90% dużych korporacji robi to regularnie. Na poziom szczęścia wpływa również elastyczność pracodawcy (np. godziny pracy, praca zdalna).
Pełną treść wyników badania znaleźć można pod tym adresem.
[ad position=”text-down”]