arrow-downaudiofacebookinstagramlinkedintweetervideo

7 czynników kształtujących przyszłość pracy

Dla każdego z nas zachodzące zmiany oznaczają hiper-niepewność. Era jednej pracy na całe życie jest martwa.

Firma Talent Alpha podzieliła się – w raporcie The Future of Work – swoją wizją przyszłości pracy. Przyszłość ta wcale nie jest tak odległa, a wiele jej elementów dzieje się już teraz. Nikt na przykład nie polemizuje z tym, że technologie zmieniają wszystkie obszary związane z pracą – również działy HR.

Technologia

To właśnie transformacja technologiczna jest jednym z siedmiu kluczowych czynników kształtujących przyszłość pracy. Technologia sprawia, że inaczej się komunikujemy (m.in. poprzez rozwój platform takich jak Slack czy Microsoft Teams), inaczej zarządzamy projektami; wspiera także „stare procesy” jak rekrutacja (np. system Arena, który dzięki uczeniu maszynowemu „przewiduje” przyszłe wyniki kandydatów).

Nie wiemy jeszcze, co przyniesie nam przyszłość, ale z pewnością można powiedzieć, że technologia stwarza nowe możliwości zarówno dla przedsiębiorstw, jak i pracowników. Nawet 85% stanowisk, które będą istnieć w 2030 r., nie zostało jeszcze wymyślonych. Jednocześnie już w tej chwili przechodzimy gwałtowne zmiany na rynku pracy, czego najlepszym przykładem jest rozwój tzw. gig economy, czyli elastycznej gospodarki opartej na zleceniach. W USA już około 40% specjalistów pracuje w takim systemie – świat zmienia się na naszych oczach – przekonuje Przemek Berendt, współzałożyciel i prezes Talent Alpha.

Przyjrzyjmy się innym wymienianym przez ekspertów czynnikom.

Infrastruktura biurowa

Głównym zadaniem przestrzeni pracy staje się wsparcie satysfakcji pracowników. Długość dojazdów do pracy, szybki internet, miejsca do pracy w skupieniu – to jedne z kluczowych składników idealnego miejsca pracy, wynika z raportu. W (niedalekiej) przyszłości jednym z głównych zadań biur będzie zaś wspieranie zdrowia pracownika. Nie są to „fanaberie” wielkomiejskich korporacji, ale podejście mocno osadzone w biznesie.

Postęp technologiczny, wyzwania gospodarcze i wielopokoleniowa siła robocza będą napędzać zmiany. Organizacje będą musiały opracować globalne i lokalne podejścia do rozwoju i utrzymania swoich pracowników – przekonuje Katrina Kostic Samen z KKS Savills.

Procesy

Zmiana technologiczna czy zmiana biura to wciąż i przede wszystkim zmiana kulturowa. Wiele firm nie docenia ich złożoności. Działają według starych procedur, a powinny stawać się zwinnymi, głodnymi wiedzy i opierającymi swe decyzje na danych. Dynamika zmian wymaga nowego podejścia do procesów – w tym także struktury organizacji.

Kultura

Nie jest zaskoczeniem stwierdzenie pojawiające się w opracowaniu, że zarówno w firmach, jak i w samych pracownikach rośnie świadomość znaczenia kultury organizacyjnej. Jej rola będzie tylko rosła, przekonują eksperci, głównie za sprawą tego, że coraz więcej firm wdraża pracę zdalną, a biznesowe wyzwania zmuszają do poszukiwania talentów i rozwoju nowych umiejętności.


Chcesz więcej? Poznaj teksty cieszące się dużym zainteresowaniem!

▶️ Czy polscy pracownicy są szczęśliwi?
▶️ „Tobie zajmie to chwilę”: jak reagować na drobne prośby o pomoc?
▶️ Praca zdalna uszczęśliwia
▶️ Nauczyłem się w bolesny sposób, czym grozi zaniedbywanie odpoczynku


Nowe modele biznesowe

Dziś prawie wszystko, co kupujemy dostępne jest w modelu subskrypcyjnym. Na nowe modele współpracy z talentami otwarte muszą być firmy poszukujące konkretnych kompetencji. Według Accenture, w ciągu najbliższych pięciu lat platformy pracy na żądanie staną się jednym z głównych motorów wzrostu gospodarczego. Analitycy SIA (Staffing Industry Analysts) zaznaczają, że tzw. Human Cloud, czyli systemy i platformy skupiające specjalistów w chmurze stają się coraz bardziej popularne w dużych organizacjach.

Umiejętności przyszłości

Mówi się, że do 2030 r. globalny niedobór talentów może sięgnąć nawet ponad 85 milionów ludzi. Problemem nie jest brak pracowników, ale brak pracowników o odpowiednich umiejętnościach. Zatem w kontekście miejsca pracy, w którym sztuczna inteligencja będzie wykonywać powtarzalne i analityczne obowiązki, na jakich umiejętnościach powinniśmy się skupić, aby ludzie byli produktywni, szczęśliwi i cenieni?

Zamiast postrzegać AI jako zagrożenie, powinniśmy dostrzec szansę, że technologia daje nam okazję na rozwój umiejętności o wyższej wartości, które wymagają kreatywności, empatii i przywództwa – przekonują autorzy opracowania.

Zmiany prawne

Pojawienie się tzw. gig economy, praca zdalna, elastyczność form zatrudnienia, rozwój sztucznej inteligencji – to tylko niektóre z wyzwań, jakie stoją przed prawodawcami. Regulacje prawne powstały w innej rzeczywistości i nie przystają do dzisiejszej.

Więcej informacji w naszym raporcie The Future of Work.


Hej, masz sekundę?…

Mamy nadzieję, że powyższy materiał Ci się spodobał! ❤️ Nasz cel to tworzenie wyłącznie inspirujących lub praktycznych treści. Dobrze wiedzą o tym odbiorcy naszego newslettera. To wyjątkowa grupa – taka, do której idealnie pasujesz 💌 Zachęcamy: zapisz się i sprawdź. Jeśli Ci się nie spodoba w każdej chwili możesz się wypisać.

Dawid Zaraziński

Współtwórca Instytutu Kontekstów Pracy. Lubię dzielić się wiedzą i doświadczeniem podczas konferencji, warsztatów, webinariów. Jestem aktywny na LinkedIn i Twitterze – zapraszam do kontaktu!

Dołącz do dyskusji
  1. Richi

    29 lutego 2020

    Idealne miejsce pracy... nie wiem czy takie w ogóle istnieje. Szczerze to według mnie jeśli już mowa o ideałach to nie zbuduje się ich jednym wzorcem ogólnym szablonem. Powinno raczej sie mówić, pytać o dodatkowych bodźcach motywujących ludzi do pozostania w firmie. Jednej osobie bedzie zależało na karcie sportowej a innej na pakietach medycznych medicover dla niej i dla jej bliskich. HR w tej chwili rozrósł sie jak nigdy przedtem. Sa mozliwosci - potrzebna jest tylko inicjatywa szefa

    1. Liliana

      03 marca 2020

      Dokładnie o to chodzi @Richi. Każdy pracownik jest inny i każdego trzeba traktować indywidualnie. Jeden woli bliższe, inne z dystansem relacje. Ale każdy zasługuje na szacunek, na stałą pensję, ale też dobre słowo. Poza tym ja podchodze do swoich ludzi też jak do inwestycji. Szkolenia są u nas na porządku dziennym. Inwestyując w zespół, inwestuję w firmę. Podobnie rzecz sie z pakietami medycznymi o których piszesz. Taka stała opieka lekarska przyspiesza proces leczenia. Ludzie nie stoją godzinami w kolejkach, ale umawiają sie na konkretną godzinę, podejmują konkretne działanie po konsultacji ze specjalistą i do przodu. Dzięki temu szybciej wrócą do pracy z L4

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *